Novinky a rady

Testy kvality

Abychom zajistili v celé síti trvalé dosahování vysoké kvality služeb, provádíme v našich autoservisech pravidelné testy úrovně služeb a kontroly dodržování standardů. Testy probíhají formou tzv. „mystery shopper“.

O záruku nepřijdete

Automobiloví výrobci a importéři nesmí odmítnout přijetí reklamace na vadu ani nijak omezit záruku na vozidlo, pokud jeho majitel pro pravidelnou údržbu a garanční servis využívá služeb nezávislého opravce. Výrobci také nesmí podmiňovat platnost záruky opravami nebo servisem ve své vlastní autorizované síti.
Majitel vozidla má podle platné Evropské legislativy, tzv. „blokové výjimky“ právo používat jakoukoliv opravnu pro nezáruční opravy, a to také v průběhu zákonné záruční doby nebo prodloužené záruční doby. Výrobci jsou navíc povinni poskytovat technické informace o daném typu vozidla také nezávislým opravcům (autoservisům).

Odbornost

Systémem pravidelných školení je zabezpečena vysoká odborná úroveň a technické znalosti personálu. Průběžně vzdělávaní pracovníci tak disponují nejen certifikáty odborné způsobilosti, ale i potřebnými zkušenostmi k tomu, aby služby byly poskytovány na maximální profesionální úrovni.


Nechte si u nás provést kontrolu

Nechejte si zkontrolovat geometrii kol vždy, když zjistíte, že jsou Vaše pneumatiky nadměrně nebo nerovnoměrně opotřebované, pociťujete problémy s ovladatelností, nebo máte novou sadu pneumatik.

Podvozek a jámy

 

Když už děláte, co děláte, tedy jezdíte a výtluku se nemůžete vyhnout, snažte se ještě před vpádem do výtluku auto přibrzdit na minimální rychlost. Ale pozor, těsně před vpádem kola do díry uvolněte brzdový pedál! To proto, abyste přes jámu přeletěli a tím eliminovali rozsah poškození vozidla. Jiný způsob, jak výtluk bezbolestně přejet, bohužel neexistuje.

Pneumatiky v první linii

Podvozek a jámy

Je mnoho možností, jak se tato návštěva výtluku projeví. V lepším případě a nejčastěji to odnesou pneumatiky. Po nárazu se poškodí zpevňující vrstva a vytvoří se vyboulení a časem nebo ihned pneumatika praskne.  Může to být po pár metrech. Horší je, když se to projeví po pár dnech a vy nevíte, kde přesně se Vám to stalo. V horším případě dojde k poškození disku, nebo může odletět z disku vyvažovací závaží. Najednou zjistíte, že se Vám začnou třást ruce. Způsobuje to kmitání volantu. Může Vás to překvapit i při brzdění, když se řízení nebo zadní náprava také roztřese. V takovémto případě je to znamení a signál.

Servisu se nevyhnete

Roztřesené řízení, odskakující auto, ale i neochota zatáčet na jednu nebo obě strany – to může poukazovat na „rozhašenou“ geometrii, hlavně sbíhavost kol. Příčina má jméno, následky? Jedna strana pneumatiky se nám sjede víc než druhá nebo vozidlo může táhnout k jedné straně i při rovné jízdě. Špatná geometrie automobilu způsobí, že na mokré vozovce přestane aut jet normálním způsobem a začne sebou házet. Vozidlo se poté stane neovladatelným. V dalším případě může vlivem nárazu utrpět i náprava, která se může vychýlit. Někdy až o cca 1-2 cm. Když potom zatočíte volantem do plného „rejdu“ může se kolo (pneumatika) začít opírat o otírat o vnitřní blatník. Ničí se tím pneumatika i plast. Řešení je jednoduché – neodkládat návštěvu servisu.

Když tlumič netlumí

Asi také dostal pořádnou „ránu“ při „návštěvě“ výtluku. Nejčastěji se silným nárazem přetrhne v tlumiči speciální membrána a tlumič jednoduše, ale zato velmi rychle, přestane fungovat kvůli takové banalitě, jako je vyteklý olej. Poznáte to rychle, nárazy kol náhle nejsou tak tlumené a hlavně jsou na nerovném povrchu slyšet pravidelné i nepravidelné rytmicko-plechové zvuky. Pozor, kromě bouchání, teda narušení komfortu jízdy, prodlužuje nefunkční tlumič brzdnou dráhu vozidla. To je hlavně v zimě špatná zpráva. Kromě těchto možných problémů se při nefunkčnosti tlumiče velmi rychle ničí pneumatika. Proto si nechte i při sebemenším podezření zkontrolovat podvozek v servisu. Touto nenáročnou kontrolou za pár korun můžete předejít závažným a nebezpečným poruchám a velmi nákladné opravě.

Náš tip: Nezapomeňte si po zimě vždy nechat důkladně zkontrolovat podvozek Vašeho vozidla se všemi souvisejícími částmi: geometrie, tlumiče, čepy, stabilizační tyče a brzdovou soustavu.

Klimatizace Vám nechladí, zapáchá? Nezapomínejte na kontrolu chladiva, pylového filtru a dezinfekci výparníku a interiéru vozidla.

Pokud jste používali klimatizaci i v zimě, mohla by být v pořádku, ale před příchodem opravdu teplých dní je potřeba kontrola. 

Klimatizace a servis

Možná jste měli již na konci minulého léta pocit, že Vaše klimatizace nefunguje jako předtím. Příčin může být několik. Pokud byl na vině pouze zanesený filtr, je oprava jednoduchá. Horší je to však, pokud unikla část chladícího média. V tu chvíli klesne tlak v chladícím okruhu a to může znamenat i poškození kompresoru, například jeho zadření.

Klimatizace a servisSoučástí péče o klimatizaci by mělo být samozřejmě i její vyčištění. Na výparníku se totiž sráží vlhkost a to je spolu s prachem a různými nečistotami v ovzduší ráj a živná půda zejména pro různé plísně a bakterie. Po zapnutí klimatizace se může šířit do kabiny nepříjemný zápach, který je jasným znamením, že se plíseň zabydlela i ve Vašem autě. Horší je, že kromě zápachu působí na náš organismus i ve formě alergií. Je to nepříjemné, ale je tady i dobrá zpráva. S takovými problémy se vůbec nemusíte setkat, pokud se o Vaši klimatizaci budete i přiměřeně starat a ne ji jen používat.

Připravte klimatizaci na teplé dny, týdny a měsíce.

To, že klimatizace buď nechladí, nebo je její účinek nižší, je následkem nedostatku chladiva. Přirozený únik chladící směsi během roku je cca 10-15% a to i tehdy, je-li klimatizace a těsnost celé soustavy v úplném pořádku. Takovýto únik ještě nezpůsobuje pokles účinku klimatizace. Pokud ovšem nejezdíte na pravidelnou kontrolu alespoň jednou za rok, pokles tlaku a s tím spojené problémy mohou nastat právě v nejneočekávanějším okamžiku, zpravidla v tom největším horku. Například na dovolené u moře – a to už je celkem nepříjemná komplikace. Únik většího množství chladiva se obvykle projeví při netěsnosti chladícího systému, korozi soustavy, opotřebení těsnění, anebo při havárii.

Nejčastější problémy a poruchy klimatizace.

  • Klimatizace má slabý účinek: příčinou je nedostatek chladiva, pokles tlaku v systému
  • Šířící se zápach z klimatizace: usazená špína spolu s vlhkostí způsobuje vytváření plísní
  • Klimatizace vůbec nefunguje a vydává i neobvyklé zvuky: pravděpodobně je poškozený kompresor, může se pokazit i při nepravidelných kontrolách klimatizace

Jak můžete předcházet těmto poruchám a problémům?

  • Minimálně jednou ročně, nejlépe před létem, si nechte klimatizaci vyčistit v servisu, kde Vám ji napojí na zařízení, které chladivo uvnitř systému odsaje a přefiltruje přes filtrační systém. Zároveň pročistí a doplní i olej v klimatizačním kompresoru. Vyčištěnou chladící směs správně natlačí podle požadovaných norem daného typu vozidla zpět do klimatizačního systému.
  • Pro dezinfekci klimatizace v interiéru auta se používají různé čistící spreje, které můžete použít i svépomocí. Ale bez demontáže krytu, díky které se dostanete až přímo k výparníku klimatizace, se jedná pouze o kosmetickou úpravu. Nechte to raději na servisu.
  • Lepší alternativou je obrátit se na specializované servisy, které používají čistící přístroj na bázi ozónu nebo ultrazvuku. Oba způsoby si hravě poradí s plísněmi a bakteriemi. Spreje, které se používají na dezinfekci klimatizace, mají jen chvilkový účinek a nedokáží až tak důkladně vyčistit a vydezinfikovat celý větrací a klimatizační systém v interiéru automobilu.
  • Důležitou součástí dobrého fungování klimatizace je pravidelná výměna pylového filtru ve Vašem automobilu, nejpozději po každých 15 000 najetých kilometrech.

Výměna oleje a běžná údržba

V servisu Vám uděláme standardní prohlídku vozidla s výměnou oleje a filtrů. Dodržujeme přesný rozpis úkonů stanovených výrobcem, samozřejmostí je záznam do servisní knížky. Olej na přání.

Kdy a proč vyměnit motorový olej?

Většina starších motoristů má zažité, že motorový olej je třeba vyměnit každých 15 000 km. Díky před pár roky vyvinuté, či přesněji marketingově velmi propagované longlife technologii (prodloužené životnosti olejů), je tendence měnit v moderních automobilech olej každých 25 – 30 tisíc km. Podobně se k problematice staví i v autorizovaných servisech. Zejména, když je vozidlo stále v záruce. Svým způsobem mají všichni pravdu, ale dělají správně?

Kdy a proč vyměnit motorový olej?Pokud Vaše vozidlo používáte převážně na krátké trasy (do 30 km) a hlavně ve městě, určitě je vhodné interval výměny oleje zkrátit. Například i o čtvrtinu až třetinu. Pokud výrobce doporučuje výměnu každých 25 000 km, výměnou po 15 tisících km uděláte jen dobře. Pokud máte sportovní auto s častým namáháním v oblasti vysokých otáček a plného výkonu, zkraťte výměnný interval klidně i na polovinu. Nejeden fajnšmekr vymění motorový olej na konci zimy. Právě v měsících březen-duben, před začátkem motoristické sezóny. Risk trvalého poškození motoru, ztráty tlaků, špatného chodu na drahém motoru prostě nestojí za to, abyste mu 1-2x ročně nedopřáli kvalitní olej a nový filtr.

O kvalitě motorového oleje rozhoduje pouze výkonová specifikace. Nic jiného. Ani země výroby, ani viskozita oleje, ani syntetická nebo minerální ropa. Kvalita oleje nemá vliv na výměnný interval. Ten určuje výrobce motoru i minimální přípustnou kvalitou. Vyšší specifikace výměnný interval oleje neprodlužuje.

Také je třeba zdůraznit, že výrobci motorů určitou viskozitní třídu oleje (např. SAE 10W-40) jen všeobecně doporučují. Stejný motor však dostává na různých místech světa jiný typ oleje. Má na to vliv více faktorů. Podnebí, ve kterém vozidlo převážně jezdí, průměrné teploty v noci a přes den, délka zimy a léta, ale i kvalita silniční sítě a čistota, či prašnost prostředí. Každý uživatel si může viskózní třídu oleje upravit sám podle toho, v jakém provozu se vozidlo pohybuje (městský provoz, krátké trasy, dlouhé trasy, dálnice, terén,…). Také je třeba zvážit priority, jestli chcete šetřit palivo (lehkoběžný olej), nebo podle toho, jakou má motor spotřebu oleje (viskoznější olej pro utěsnění pístu ve válci).

Výrobci automobilů nedoporučují dokonce ani to, jestli má být olej syntetický, polysyntetický nebo minerální. A už vůbec není možné doporučovat majiteli vozidla určitého výrobce/značku oleje. Šlo by o nekalou obchodní činnost a prostor pro oprávněný soudní spor. Jiná otázka však je, s kým mají smlouvu autorizovaní prodejci automobilů nebo příslušné autoservisy. Jediný předepsaný parametr motorového oleje je jeho výkonová specifikace. Součástí každé výkonové specifikace je i požadavek na minimální vysoko-teplotní viskozitu. To je jediný viskozitní parametr, který výrobce motoru doporučuje a který by měl být vždy dodržený. 

 

Tlumiče

Kromě bouchání, tedy narušení komfortu jízdy, nefunkční tlumič při brždění prodlužuje brzdnou dráhu auta. Nové vozidlo pro přejetí cca 60 000 km už má tlumiče pouze v 80% stavu.

Ochranná sada tlumičů

Jak už z názvu vyplývá, ochranná sada má chránit pístová tyč tlumiče, který je pochromovaný a krásně se leskne. Každý kvalitní autoservis by Vás měl na stav těchto dílů upozornit. Každá gumová manžeta má svoji životnost. Dochází k jejímu popraskání a v průběhu pérování i k nasávání nečistot dovnitř. Jak už bylo řečeno, součástí prachovky je i polyuretanový doraz, který dokáže velmi dobře tlumit nárazy v krajní poloze závěsu, ale bohužel vlivem UV záření křehne a dochází k jeho odlomení od prachovky, čímž přestává plnit svoji funkci. Určitě si někdo z Vás někdy všiml vozidla, kterému se v podběhu zadního kola leskla pístová tyč. V tomto případě je už potom jen otázka času, kdy se pístnice vydře a tlumič vyteče. Bohužel ani pneuservis ani stanice STK Vás ve většině případech neupozorní na aktuální stav těchto důležitých komponentů, ale oznámí vám až jejich důsledek a tím je právě vyteklý tlumič. Průměrná cena sady prachovek (prodávají se v párech) se pohybuje kolem 250 Kč, naproti tomu cena jednoho tlumiče je mnohonásobně vyšší a to ca 2 000 Kč a více, a to už je ekonomický ukazatel, který hovoří jasně. Z toho vyplývá, že případná kontrola a včasná výměna, může eliminovat budoucí vysoké náklady spojené s výměnou tlumičů.

Problémy s výfukem? Že by DPF?

Při poškození nebo zrezivění nemusíme vždy měnit všechny díly. Nejdůležitější je vyměnit poškozenou část výfuku. Pokud jsou zbylé součástky v pořádku, je možné je na vozidle ještě nechat.

Jak motoru zjednodušit regeneraci DPF filtru?

Pro spuštění regenerace filtru DPF musí být splněno více podmínek.

 

Filtr se musí zahřát na nadstandardně vysokou teplotu (nad 500°C). Pro tento účel řídící jednotka vstřikuje do motoru na konci procesu spalování extra palivo.

Jak motoru zjednodušit regeneraci DPF filtru?Také je nutné zabezpečit dostatečný průtok vzduchu filtrem. Toho lze dosáhnout jízdou nad 2000 otáček na kterémkoliv převodovém stupni po dobu více minut.

Vůbec není nutné překračovat rychlostní limity. Stačí jet delší dobu na nižší převod. Plně sešlápnutý plyn regeneraci přeruší, ideální je jet nad 50 do 75 % stlačení plynového pedálu. Pokud máte možnost, nechte proces regenerace dokončit. Pro lepší kondici auta motor neduste na nízkých otáčkách, jezděte podle ucha a ne podle ukazatele zařazeného převodu. Všechno pod 1500 otáček je pro motor týrání.

 
 

Brzdové destičky, kotouče, bubny a válečky

Co neuděláš, neukecáš! Jinými slovy, pro každé vozidlo je daleko důležitější schopnost bezpečně zastavit, než se rozjet.

Kdy vyměnit brzdové destičky a kotouče?

Ve škole bezpečné jízdy mají instruktoři zlaté přísloví: Co neubrzdíš, neukecáš! Jinými slovy pro každé vozidlo je daleko důležitější schopnost bezpečně zastavit, než se rozjet. Při koupi auta řeší všichni řidiči dvě věci, jak a za kolik to jezdí. To znamená dynamiku (zrychlení, maximální rychlost a pružnost) a spotřebu paliva.

 

Výkonem brzdového systému se nezabývá skoro nikdo. Přitom pokud jde o aktivní bezpečnost, neexistuje důležitější část vozidla, než jsou brzdy. Jednoduchým malým zásahem – výměnou brzdových destiček ne jen za nové, ale za jinou třídu se dá i základní sériový brzdový systém citelně vylepšit. V první řadě je potřeba mít je v dobrém stavu. Na ničem jiném opravdu nezáleží.

Měli byste je kontrolovat nebo nechávat kontrolovat minimálně jednou ročně. Lepší je ovšem dělat kontrolu brzdového systému dvakrát ročně, vždy při sezónním přezouvání kol. Kontrola brzd neznamená jen letmý pohled na destičky a kotouče, ale i třmenů (kola musí být sundaná), těsnost hydraulického systému, bod varu brzdové kapaliny, kontrolu hlavního brzdového válce a posilovače. Brzdové komponenty jsou stejně jako pneumatiky a stěrače spotřebním materiálem. Šetřit jejich opotřebení samozřejmě smysl má, ale nechávat je na autě příiš dlouho, protože tloušťkou ještě vyhovují, není nejlepší přístup.

Jak určit, že brzdy potřebují údržbu?

Laik to pozná podle více kritérií. Když svítí kontrolka systému ABS, autoservis je potřeba navštívit co nejdříve. Také v případě, že se při brzdění třese volant. Když se na vodě nebo na kluzkém povrchu auto stáčí do strany, když při brzdění slyšíte divné zvuky. Také v případě, že se Vám na přístrojové desce objeví symbol opotřebení brzdových destiček. Tento jednoduchý systém má dnes vestavěný už většina vozidel. Pokud svítí, neměli byste s autem najezdit více než 1-2 tisíce kilometrů.

Brzdová kapalina

Ta nejenže přenáší tlak z brzdového pedálu na brzdy, ale její kvalita je velmi důležitá z hlediska bezpečnosti a správného fungování brzdového systému ve vypjatých situacích – při krizovém brzdění z vyšší rychlosti nebo opakovaném brzdění v klesání. Nejdůležitějším parametrem brzdové kapaliny je obsah vody a bod varu. Vysoký obsah vody a stáří způsobuje snížení bodu varu. Při dynamické jízdě nebo jízdě v kopcovitém terénu dojde k jejímu přehřátí a sevření kapaliny. V brzdovém systému se vytvoří bublinky. Stlačitelnost brzdové kapaliny se zásadně zvýší, což je velmi spatné. Přenos tlaku z brzdového pedálu na brzdy se totiž prudce zhorší a brzdy ztratí svoji účinnost. To může mít tragické následky pro posádku vozidla a jeho okolí. Kvalitu brzdové kapaliny je proto potřeba pravidelně kontrolovat. Výměna se doporučuje minimálně jednou za dva roky. Výměna není časově ani finančně náročná.

Kdy vyměnit brzdové destičky a kotouče?Brzdové obložení

Moderní vozidla mají kotoučové brzdy. Obě hlavní části kotoučových brzd – brzdové obložení a brzdový kotouč se jízdou (brzděním) opotřebovávají. Rychlost opotřebení závisí na způsobu jízdy a také na kvalitě náhradních dílů. Některá vozidla jsou vybavena elektronickými snímači, které řidiče na opotřebení a nutnost výměny upozorní. Přílišné opotřebení obložení snižuje účinnost brzd a může způsobit trvalé poškození brzdového kotouče. Odkládání výměny brzdového obložení potom vede k vyšším nákladům spojených s výměnou kotouče. Sjetý brzdový kotouč může při prudkém zabrzdění prasknout, čímž se vážně naruší funkčnost a bezpečnost. Kontrola opotřebení brzdového obložení a kotoučů je standartní součástí pravidelné servisní prohlídky. Problém však ani není v tom, že by v servisech mechanik brzdy nekontroloval, ale v tom, že některá auta se v servisu neobjeví ani jednou za dva roky.

Parkovací brzda

Pokud máte automobil vybaven tradiční mechanickou parkovací brzdou, věnujte jí při kontrole rovněž pozornost. Nejčastějším problémem bývá její uvolnění a malá účinnost. Existuje mnoho motoristů, kteří parkovací brzdu nepoužívají a zabezpečení vozidla proti pohybu řeší zařazením rychosti (na manuální převodovce) nebo režimem P u automatu. Speciálně při kombinaci automatické převodovky ve strmějším svahu a jen režimu P horzí poškození převodovky. Ruční brzda má své opodstatnění a ne nadarmo se v moderních automobilech s elektronickou brzdou vždy po vypnutí motoru automaticky aktivuje.

Čištění klimatizace

Ozon je nejsilnější přírodní dezinfekční činidlo. Velmi rychle, až 100x účinněji než chlór, ničí odolné druhy virů, bakterií, mikroorganismů a plísní, které způsobují zdravotní problémy a alergie.

Pomozte svému zdraví dezinfekcí klimatizace

 

Pomozte svému zdraví dezinfekcí klimatizaceCo vše ozón v autě dezinfikuje?

Kompletní systém větrání klimatizace a prostor kabiny. Hlavně ve vozidlech vybavených klimatizací je problém s nadměrnou produkcí vlhkosti, kde je tak ideální prostor pro vznik různých plísní a bakterií. Ty jsou následně vzduchotechnikou šířené do celého auta. Lidé tento problém začínají většinou řešit, až když je obtěžuje nepříjemný zápach. To už je ovšem pozdě! Důležitá je prevence. Zvláště pokud v autě vozíte alergiky, astmatiky, malé děti, nebo v něm trávíte většinu dne, je pro Vás dezinfekce ozónem potřebná nejméně 1x za rok! Ozón Vám také vydezinfikuje komplet celý interiér a místa, která se při běžném chemickém čištění vyčistit nedají.

Ozón nepřekrývá, ale odstraňuje!

Ozón zabíjí bakterie, viry, výtrusy, plísně a všechny jiné mikroorganismy. Odstraňuje také organické a neorganické zápachy, ničí prchavé částice, které přenášejí zápachy. Ozón pachy nekryje, ozón je odstraňuje!

Jak konkrétně probíhá dezinfekce?

Samotná dezinfekce nevyžaduje žádné mechanické zásahy do interiéru.

Nečekejte – může být pozdě!

Obávanou poruchu, přetrhnutí ozubeného řemene, nic dopředu neavizuje. Žádná zvýšená hlučnost, ani nepravidelný chod motoru. A právě tato porucha mívá osudové následky pro motor.

Rozvody motoru nestačí jen koupit, je třeba je i správně nastavit!

Rozvody motoru nestačí jen koupit, je třeba je i správně nastavit!Výměna rozvodů je u starších spalovacích motorů klasickou problematikou. Dříve nebo později se jejich výměna týká každého motoru. Bez ohledu na to, jestli se jedná o benzínový nebo naftový motor a bez ohledu na to, jestli je k pohonu použitý rozvodový řetěz nebo řemen. Ukazuje se, že zdaleka ne každý servis tuto základní a častou opravu motoru zvládá na dostatečné úrovni.

Koupit starému vytahanému motoru nové rozvody je nepochybně nutné a důležité, ale vůbec to nemusí stačit, pokud je do motoru nenamontujete správně. Moderní motory už dávno není možné nastavit jen tak od oka, jak se to dělalo v dobách, kdy měly motory karburátory. Dnes musí pro správné nastavení rozvodů mechanik využít schopností diagnostického systému auta. A vy jako zákazníci byste si po každé výměně, či opravě rozvodů, měli tento výstup z diagnostiky vyžádat.  Vyhnete se tak případným budoucím problémům, proto na tom skutečně trvejte.

Vytahané, nebo špatně nastavené rozvody totiž mají vliv na kompletní chod motoru. Ovlivňují všechny jeho důležité a sledované parametry.

Špatně nastavené rozvody ovlivňují:

  • Hladkost chodu
  • Startování
  • Snižují výkon motoru
  • Zvyšují spotřebu
  • Zvyšují kouřivost a emise